Întrebări frecvente

Despre Evidență Deșeuri

Q: Cum pot avea acces la soft-ul Evidență Deșeuri și care sunt funcționalitățile principale pentru raportarea deșeurilor?

A: În cazul în care sunteți Generator vă puteți crea un cont gratuit pe platforma noastră și puteți vizualiza/testa funcționalitățile de bază ale acesteia: gestiune documente, inventar deșeuri online, gestiune transport deșeuri, evidență eliminare/valorificare, rapoarte. În funcție de dimensiunea societății, numărul de persoane implicate în activitatea de gestiune deșeuri și necesitățile dumneavoastră de raportare, puteți accesa pachete superioare de servicii sau vi se poate personaliza aplicația. Dacă sunteți Colector sau Consultant, vă putem prezenta un demo al software-ului. În urma analizei nevoilor dumneavoastră, vă vom oferi o soluție dedicată.


Q: Aș vrea să fac o reclamație la instituțiile abilitate întrucât firma care se ocupă cu colectarea de deșeuri în localitatea mea nu își face treaba corespunzător. Mă puteți ajuta?

A: Dacă sunteți persoană fizică, o astfel de reclamație trebuie să urmeze cursul normal, respectiv contactarea firmei de salubritate și încercarea de mediere a situației; ulterior, dacă acest lucru nu funcționează: reclamarea la ANPC și/sau Primăria locală.
Dacă sunteți persoană juridică, contractul de prestări servicii semnat între părți este cel care reglementează modalitatea prin care puteți denunța contractul și obține eventuale despăgubiri.


Q: Mă puteți ajuta cu raportarea la ANPM?

A: Dacă vă faceți cont pe platforma noastră, puteți introduce informațiile legate de deșeuri online, transport, eliminare/valorificare și puteți genera automat rapoartele necesare conform cu legislația națională a deșeurilor și legislația europeană în vigoare. Dacă nu aveți timp sau o persoană dedicată pentru activitatea de raportare deșeuri, veți putea lua legătura cu unul dintre consultanții parteneri care vă poate oferi o soluție pentru a va degreva de această responsabilitate.


Q: Am nevoie de ajutor în utilizarea platformei online. Cum pot contacta pe cineva în acest sens?

A: În cazul în care materialele puse la dispoziție și manualul aplicației nu sunt suficiente, din contul dumneavoastră de pe platformă, la secțiunea Profilul meu, aveți opțiunea de a deschide un tichet la serviciul de suport. În funcție de tipul de abonament pe care îl dețineți, orele de suport sunt incluse sau sunt contra cost. Colegii noștri vă vor ajuta în cel mai scurt timp.


Q: Legislația pentru evidența deșeurilor este prea stufoasă, cum pot intra în legătură cu un consultant pentru deșeuri online ?

A: În secțiunea Soluții veți găsi detalii legate de serviciile pe care le pot oferi consultanții noștri și puteți solicita o ofertă. Pentru a primi o ofertă pertinentă, primul pas este completarea unui formular cu informații minime despre societatea și activitatea dumneavoastră. După completarea acestuia, conform opțiunii alese de dvs, veți fi contactat de un consultant Evidență deșeuri via email sau telefon pentru o ofertă personalizată.


Legislație Evidență deșeuri

Q: În urma unui control am primit ca măsura desemnarea unei persoane pentru gestionarea deșeurilor generate de societate. Ce trebuie să fac?

A: Conform legii 211/2011 persoana desemnată pentru gestionarea deșeurilor poate să fie un angajat al societății pe care să îl trimiteți la cursuri de specialitate sau puteți externaliza serviciul către o societate specializată. Dacă doriți, vă putem pune în legătura cu un consultant care să preia această responsabilitate.


Q: Suntem o agenție imobiliară cu 5 angajați. Colectăm separat plastic și hârtie și avem contract cu firma locală de salubritate. Trebuie să completăm raportare ANPM?

A: În conformitate cu legislația deșeurilor din România, orice generator (indiferent de mărime sau obiectul de activitate) are următoarele obligații:

  • numirea unui responsabil pentru managementul deșeurilor (intern sau extern)
  • clasificarea deșeurilor pe care le produce conform nomenclatorului de deșeuri
  • colectarea separată cel puțin pentru hârtie, plastic, sticlă și metal
  • contractarea unui colector autorizat
  • evidența lunară (chiar daca este pe 0) și raportarea anuală la Agenția Națională pentru Protecția Mediului de care aparține


Q: Trebuie să depun raportarea anuală la ANPM. Unde pot găsi informații conform legii deșeurilor despre nomenclatorul de deșeuri și formularele necesare?

A: Dacă aveți cont pe platforma noastră, aveți acces la toate aceste informații direct de acolo. În caz contrar, puteți găsi informații utile și link-uri către principalele instituții care reglementează raportarea de mediu în subsolul site-ului nostru, după secțiunea contact. Pentru mai multe informații, vă putem pune în legătură cu un consultant partener.


Q: Ce este o OTR și când trebuie să apelez la un astfel de serviciu?

A: OTR = Organizație de Transfer de Responsabilitate. Legislația actuală impune tuturor companiilor producătoare sau importatoare din România obligația de a ține o evidență a ambalajelor. Ca și în cazul celorlalte tipuri de deșeuri, responsabilitatea gestiunii acestora și asigurării protecției mediului îi poate reveni societății importatoare/producătoare sau se poate transfera către o organizație licențiată, tip OTR.


Transport deşeuri

Q: Dacă deșeurile transportate sunt din categoria „nepericuloase” mai am nevoie de autorizație de mediu conform legislației deșeurilor?

A: Transportul deșeurilor de orice fel se face respectând prevederile HG 1061/2008. Pentru orice transport de deșeuri se completează Formularul de încărcare - descărcare deșeuri – Anexa 3 din HG 1061/2008 în 3 exemplare: unul pentru expeditor (generator), unul pentru transportator și unul pentru destinatar (colector). În rest trebuie să faceți declarațiile obișnuite ca orice generator, pentru deșeurile proprii.


Colectare deşeuri

Q: O societate comercială poate să valorifice deșeurile rezultate din ambalaje (hârtie/carton) prin vânzarea acestora către o firmă de colectare deșeuri? Avem nevoie de vreo autorizație în acest sens?

A: Astfel de deșeuri se pot vinde unei societăți colectoare fără a fi nevoie de autorizație de comercializare, pe baza unui contract de vânzare - cumpărare, cu mențiunea că trebuie păstrată o evidență a deșeurilor vândute întrucât va trebui să le declarați și în raportarea anuală către ANPM.


Q: Societatea noastră importă materia primă din Spania, iar produsele finite le vindem în Suedia. Ambalajele în care vin materiile prime sunt ulterior folosite pentru ambalarea produselor finite, iar ce rămâne este predat către o firmă colectoare locală. Dacă ambalajele introduse sunt refolosite/reciclate integral trebuie să mai depunem declarație lunară către AFM pe lângă cea anuală la ANPM?

A: Deși ambalajele introduse în țară nu sunt destinate revânzării, trebuie să țineți o evidență clară a ceea ce ați introdus și ce s-a reutilizat/valorificat. Diferența dintre ceea ce ați importat odată cu materia primă și ceea ce ați exportat rămâne pe teritoriul României și, prin urmare, face obiectul declarației lunare către Fondul de Mediu. Pentru mai multe detalii, puteți cere o ofertă de la un consultant partener.


Q: Firmele de colectare deșeuri sunt obligate să pună la dispoziție pubele de colectare selectivă sau cei care generează deșeurile trebuie să le achiziționeze?

A: Obligația de a pune la dispoziție containere pentru colectare selectivă revine firmei colectoare. Costul de achiziționare va fi inclus în tariful de ofertare pentru activitățile de colectare și transport a deșeurilor. Rămâne în obligația dumneavoastră să aveți o evidență clară a ceea ce transmiteți către firmele de colectare deșeuri și să depuneți declarațiile lunare/anuale în funcție de situație.


Q: Am depus toate demersurile pentru obținerea autorizațiilor necesare înregistrării ca și colector de deșeuri feroase, inclusiv contractul cu REMAT. Trebuie să aștept eliberarea acestora pentru a putea începe colectarea deșeurilor, chiar dacă nu le valorific până nu obțin autorizațiile?

A: Orice tip de activitate pe societate este dependentă de obținerea autorizațiilor de funcționare și de mediu. Anterior obținerii acestora nu este indicat să efectuați nicio activitate, chiar dacă nu este generatoare de venit. Puteți până atunci să încheiați contracte cu clienții și să vă asigurați că v-ați aliniat la cerințele legate de gestiunea deșeurilor. Vă invităm pe platforma noastră pentru a vă familiariza cu legislația deșeurilor și formularistica necesară.


Valorificare / incinerare deșeuri

Q: Avem mai multe hale în care depozităm diverse materii prime și produse finite destinate comercializării interne și în UE. Care sunt normele în vigoare pentru reciclarea ambalajelor?

A: În conformitate cu legislația în vigoare (OUG 74/17.07.2018), regăsiți mai jos procentele de reciclare pentru diversele tipuri de ambalaje pe care le puteți deține:

Sticlă : 65% din greutate
Hârtie sau carton: 70% din greutate
Oțel: 70% din greutate
Aluminiu: 30% din greutate
Plastic: 45% din greutate
Lemn: 50% din greutate

Obiectivul anual global de valorificare este de 65% din cantitatea de ambalaje introdusă pe piață, iar cel pentru reciclare este de 60%. Neîndeplinirea acestuia duce la plata unei sume penalizatoare de 2lei/kg pentru diferența între obiectivul anual și ceea ce ați realizat. În cazul unui control, sumele pot fi retroactive pe ultimii 5 ani. Pentru mai multe informații, puteți accesa secțiunea Soluții a site-ului nostru.


Nu ai găsit informația căutată?

Tot ce trebuie să știi despre Evidență Deșeuri - într-o singură broșură

Descarcă PDF

descarca brosura Evidenta Deseuri